School Bus

For learning

الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
Ask and we answer about any question and we answer in any subject
school-bus for learning to primary only
Welcome to SchoolBus!

شاطر | 

How To study?

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
GoodTeacher
Good teacher
Good teacher

الموقع : http://schoolbus.ahlamountada.net/forum?sid=119501d896072389cdb0a95e130c7c59

مُساهمةموضوع: How To study?   الجمعة ديسمبر 24, 2010 4:18 am

اولا لازم تعرفوا ان فيه وقت معين بيكون المخ قادر على الاستيعاب وعى اول ما الواحد يصحى من النوم بيكون
المخ نشيط وقادر على استيعاب اى معلومه فتحاولى أنك تذاكرى او تخلى ولادك يذاكروا فى الوقت دا واتعودى او عوديهم انك تصحى بدرى قبل المدرسه بساعتين ممكن يذاكروا فيهم كل حاجه ولو متقدريش تذاكرى الصبح دا مش شرطبس دا يستحسن بس ودى الطريقه الى انا ماشيه بيها :::::

مثلا تصحى ولادك او لو كنتى طالب تصحى قبل الفجر بربع ساعه تروحى تغسلى وشك تصحصحى وتتوضى هيكون الفجر أّذن تروحى تصلىه وتقرى بعديه صفحه قرآن وحده وتبدأى تذكرى والله هتحسى بنفسك فايقه اوى وتدعى ربنا بكل الى انتى عايزاه وهتدعيلى من قلبك ولو عجبتك حكايه الصبح عادى امشى عليها وانا لسه هكملك تذكرى ازاى ولو معجبتكيش عادى شوفى الى هقولهولك

انا هكلمكم بصيغه المخاطبه بس طبعا انتوا عارفين انها مخاطبه للطالبه والى عنها عيال تعودهم على كدا

تسمى باسم الله وتقولى دعاء المذاكره وهو:
اللهم انى أسألك فهم النبين وحفظ المرسلين والملائكه المقربين،اللهم انى أسالك ان تجعل ألستنا عامره بذكرك
وقلوبنا بطاعتك وأسرارنا بخشيتك،انك على ما تشاء قدير

هتقوليلى طب ماشى عملنا كدا بس فيه لسه فيه مشكله ان الشخص الى بيذاكر بيكون واخد المذاكره وكانها حمل تقييل قوى على قلبه وكمان لما بيعد يذاكر بيسرح ياما وبيتشغل عن المذاكره كتير اوى وطبعا دا بالضافه الى الوقت الى بيضيه من غير فايده

لو كان ابنك او بنتك فى سنه خامسه او سته او فيما فوق يعنى اعدادى وسنوى وكدا تخليه يعمل كدا او انتى تعملى الى هقولك عليه:

تجيبى ورقه وقلم وترقمى من واحد لحد عشرين وتكتبى عشرين فايده للمذاكره له متستغربيش مثال:
لو انا ذاكرت::

2.ماما وبابا واهلى هيكونوا فرحانين أوى بيا 3.هلاقى زميلى بيحولوا يتقربوا منى وبيعملولى حساب 4.مدرسينى هيحبونى 5.هستفاد بوقتى بدل ما اعد اضيعه واجى يوم الامتحان فرحانه لانى حليت كويس 6.هطلع الاولى على المدرسه 7.ممكن يطلعلى ترتيب على الجمهوريه 8.المدرسه كلها هتدرب المثل بشطارتى 9.بابا وماما هيفتخروا بيا 10.هحس برضا ربنا واحس برضا عن الى انا بعمله
1.ربنا هيرضى عنى......وهكذا وصدقينى هطلعى أكتر كمان من عشرين
هاتى الورقه دى وحطيها جمب الكتاب الى بتذكرى منه وكل ما تسرحى بصلها واقرى كام جمله منها هتلاقى
نفسك عايزه تكلى الكتاب اكل وهتذاكرى وهتخلصى بسرعه

انما بقا لو كان ولادك اصغر من 5 ابتدائى اكيد مش هيعرفوا يعملوا الى انا قولت عليه بس انتى الى هتدخلى الفكره دى جوا دماغهم وهتعدى تقولى:

لو ذاكرت انا وبابا هنرضى عنك وهنفرح اوى بيك وهجبلك كذا ومدرسينك وزمايلك وكل الناس هتحبك ولو ماذكرتش هزعل منك اوى انا وبابا والمدرسين الى بيدوك هيزعلوا منك اوى وزميلك مش هيحبوك بس يا ربت تعكسى يعنى تقولى لو ماذكرتش وتكملى وبعدين لو ذاكرت تكملى يعنى هاتى السلبى قبل الايجابى وعوديهم يسموا الله ويستعيذوا بالله من الشيطان قبل ما يبدأوا اى حاجه

وحطى فى دماغك ان وقتك دا كدا كدا هيعدى فلما نستغله فى حاجه كويسه أحسن لما نيجى نندم ونقول يا رتنى يعنى تخيلى معايا كدا لو ماذكرنيش ايه الى هيحصل هتلاقى كلوا بيكرهك وبيبعد عنك
وشوفى هتخدى ايه من فرجت التليفزيون وضياع الوقت وشوفى هتغدى ايه من المذاكره لازم تفهموا ولادكم كدا

وحطى فى دماغك انا مش هقوم من المذاكره الا لما اخلصها وأحفظ كويس ودا هيكون دافع انك تذكرى كويس وف وقت بسيط

والمعلومه الى انا هقولها دى لوحدها هديه منى لكل الى بيقرا الموضوع دا
لازم قبل ما تروحى تكونى أريه (تقرأى) الدرس الى هتغديه وماتتخيليش دا بيسهل عليكى الحفظ أد ايه وبيخليكى تركزى مع المدرس جدا ومش بتسرحى خاالص وبتكونى مركزه
وطبعا تعلموا ولادكم كدا من صغرهم انهم يقروا الدرس قبل ما يروحوا

وماتنسوش دعاد المذاكره:
اللهم انى استودعك فيما قرأت وفيما حفظت فرده الىّ عند حاجتى اليه انك على ما تشاء قدير

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://schoolbus.ahlamountada.net

How To study?
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» Advantages and Disadvantages of studying abroad